Luisteren met een abonnement

10 Nov

Zojuist komt mijn collega Astrid binnen met haar enthousiaste gezicht. Ze is bij een klant geweest om een abonnement af te stemmen. Ze vertelt enthousiast over het bezoek aan de klant en de wijze waarop bepaalde producten en diensten zijn bijgesteld. Klant tevreden, zo begrijp ik.

Definitie van een abonnement

Het zou een beetje flauw zijn om hier een definitie te geven van een abonnement. Geen wereldvreemd woord lijkt me. In een eerder artikel hebben we aandacht besteed aan Product as a service. Abonnementen zijn nogal eens de vertaalslag vanuit dat businessmodel. Een verschuiving van product naar dienst, van bezit naar gebruik. 
Ik weet niet hoe het u vergaat maar ik heb aardig wat abonnementen. Krant, bladen, telefoon, Netflix, sportschool, online muziekdienst, ga zo maar door. Jongeren tot 25 jaar hebben gemiddeld 16 abonnementen las ik op de site van Dagblad van het Noorden. Het Nibud meldt dat de meeste Nederlanders niet weten hoeveel abonnementen zij hebben. Ik moet u eerlijk bekennen, ik weet zelf ook niet hoeveel abonnementen ik heb. Ik ben geen 25 meer maar vermoed dat ook ik in de buurt kom van die 16. Vooral wanneer ik onlinediensten daar in meeneem. 
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven soms tot 2,5 keer de omzet kunnen vergroten door gebruik te maken van abonnementen als businessmodel (FD.nl). Abonnementen betekenen cashflow. Het belang van abonnementen aan leverancierszijde lijkt me duidelijk. Het is verbazingwekkend om waar te nemen voor welke producten en diensten je een abonnement kunt afsluiten. Zelfs voor onderbroeken en tampons.

De kleine lettertjes…

In diverse artikelen die ik erover las wordt gewaarschuwd voor de gevaren van abonnementen. Mensen zouden ongemerkt te veel uitgeven. Vooral, doordat de maandlasten van een product of dienst op het eerste gezicht laag lijkt. Daar schuilt ook wel een gevaar denk ik. Ik heb in mijn leven al diverse sportscholen gesponsord door “No show” en braaf te betalen. De voorwaarden die meekomen met een abonnement zijn niet altijd plezierig. Wanneer er voorwaarden naar voren komen vanuit de bekende kleine letters is dat meestal een onaangename verrassing. Daarnaast bestaat het risico dat je diensten en producten afneemt waar je eigenlijk niet om gevraagd hebt. Neem uw TV-abonnement. Hoeveel zenders van het aanbod gebruiken we daadwerkelijk?

Een abonnement afgestemd op de werkelijke behoefte

Binnen Laundry Total wordt in toenemende mate gewerkt met abonnementen. Op de zeep of schoonmaakartikelen bijvoorbeeld. Het levert overzicht en gemak op en maakt de kosten voorspelbaar. Laundry Use is een concept waarbij u betaalt voor gebruik van machines, andere producten en diensten. Maar bij dit alles is in de eerste plaats maatwerk een belangrijk uitgangspunt.  Wanneer ik mijn collega Niels bevraag op dit onderwerp dan wordt me duidelijk dat de werkzaamheden rondom de inrichting van abonnementen intensiever worden. We besteden meer tijd aan het uitvragen bij de klant. Goed luisteren naar onze klanten willen we steeds meer oprekken naar Echt luisteren naar onze klanten. Daarbij zijn de producten en diensten niet meer leidend. Kennis is dan ondergeschikt aan de kunst van luisteren. Daar waar wij contact krijgen met de werkelijke behoefte van onze klant zijn we in staat een goed abonnement te sluiten. En ja, dan begrijp ik wel waarom Astrid met een glimlach terugkomt van de klant. Wanneer je de klik hebt gevoeld op dit front dan wordt de wereld toch een stukje mooier!

Berto Broeksema is naast zijn werkzaamheden als manager in de zorg actief voor Laundry Total. Binnen Laundry Total is hij betrokken bij de ontwikkeling van concepten richting de non-profit sector. In een maandelijks artikel probeert hij een brug te slaan tussen de ontwikkelingen binnen wasserijtechniek, non-profitsector en actuele ontwikkelingen in de samenleving.

 

Wilt u meer informatie hierover ontvangen? Neem dan heel eenvoudig contact met ons op.

Vraag nu informatie aan!