Alles voor een glimlach
Vast een bekende slogan voor de meeste mensen onder ons; Alles voor een glimlach ;).
Cool Blue | Alles voor een glimlach
U kent vast de slogan van de internetgigant Coolblue. Ik kan niet anders dan vaststellen dat het bij mij ook lukt: een glimlach. Ik moet eerst uitleggen dat ik ook wel een gewillig “slachtoffer” ben. Ik heb een aanhoudende belangstelling voor “gadgets” met een stekker eraan. Dit relativeert bij voorbaat. Coolblue heeft met betrekking tot wasmachines onderzocht welke problemen de klant opgelost wil zien bij de aankoop. We zijn dan allemaal geneigd om vast te stellen dat de machine vervangen moet worden omdat de oude defect is. Maar de daadwerkelijke vervanging is niet het grootste probleem. Het meest voorkomende probleem is dat de wasmachine hoog in een appartement staat opgesteld. Wanneer de leverancier daarin ontzorgt door de oude mee te nemen en de nieuwe op de verdieping te plaatsen voorzie je in een belangrijker behoefte! Dus, hier luistert dit bedrijf goed naar haar klanten!
Ervaring van mijzelf
Recent had ik een bestelling gedaan, bij Coolblue, die naderhand niet leverbaar bleek. Vanuit een no reply mailadres kreeg ik dit bericht binnen. Enigszins ongeduldig en teleurgesteld beantwoordde ik toch dit bericht met de boodschap; “laat maar zitten dan”. Wat schetst mijn verbazing! Coolblue geeft me keurig een bericht dat de bestelling is geannuleerd. Geweldig toch, nog net iets meer doen!
Zorginstellingen, Cool Blue en een glimlach
Iets vergelijkbaars zie ik in de zorg ook terug. In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking bestaat doorgaans een intensieve samenwerking met de ouders of wettelijk vertegenwoordigers van cliënten. Ouders zijn vaak zeer betrokken op het leven van hun kind. De afstemming met hen over hun familielid verloopt echt stukken beter wanneer professionals in de zorg goed in staat zijn om te luisteren en te laten merken dat zij de zorgen begrijpen. Regelmatig kom ik hierin ‘meesterschap’ tegen bij de zorg professionals. Het zit soms in van die kleine dingen. Een voorbeeld. Tijdens de afgelopen tropische dagen zijn mensen met een verstandelijke beperking niet altijd geneigd de kleding goed af te stemmen op de weersomstandigheden. Zo kwam 1 van de cliënten recent met een dikke wollen trui aan beneden om de dag te beginnen. Hij vindt namelijk die trui gewoon heel erg mooi. Hoe hilarisch dit ook mag klinken, (en dat is het ook...) u kunt zich vast voorstellen dat dit probleem in de winter ook speelt. Dan vertrekt deze beste man gerust zonder jas terwijl het buiten vriest. De zorg van zijn moeder is begrijpelijk. Zij geeft dan ook aan: “Bepalen jullie nu welke kleding hij aantrekt anders gaat het fout!”. Maar ja, deze cliënt houdt er ook van om zelf te bepalen wat hij aantrekt. Met de nodige tact lukt het de begeleiders om hem keuzes te laten maken die afgestemd zijn op het weer. En als klap op de vuurpijl wordt er dan even een “selfie” gemaakt met de telefoon en via whatsapp doorgestuurd naar moeder! Moeder blij en de cliënt oogst een compliment van zijn moeder! Dat is net even iets extra’s, een glimlach.
Laundry Total en meer doen; alles voor die glimlach
Binnen Laundry Total houden we hiervan. We helpen u graag met de keuze voor nieuwe apparatuur, een goed was advies, uw storing aan de apparatuur, uw bestelling op de webshop. We werken er dagelijks hard aan om dit zo goed mogelijk te laten verlopen. Wanneer we een succesvolle plaatsing van nieuwe apparatuur achter de rug hebben is het meestal niet zo moeilijk om dit met de klant te vieren. Maar, er gaat uiteraard ook bij ons wel eens iets mis. Er wordt wel eens iets vergeten of de gemaakte afspraak van levertijd kunnen we niet nakomen. Dit kan voor de klant best even vervelend zijn. Maar wij gaan ons ervoor inzetten om ervoor te zorgen dat u uiteindelijk toch tevreden bent. Daar zit onze passie. Maar het liefst doen we net iets meer, gewoon voor die glimlach!
Berto Broeksema
(Berto is werkzaam als interimmanager in de zorg en als zorgadviseur / trainer voor Laundry Total)