Why
Er werken 1,3 miljoen medewerkers in de zorg. In het tweede kwartaal waren er 30 duizend vacatures. Er is een toename zichtbaar van bindings- en aanbrengpremies. Zorgbestuurders voeren gesprekken over allerlei mogelijkheden om aan nieuw personeel te komen. Binnen de verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT), moeten de komende 4 jaar ruim 120 duizend medewerkers bijkomen. Minister de Jonge laat in een artikel in Zorgvisie (29 augustus 2018) weten dat dit hét moment is om een goede werkgever te zijn.
Personeelstekort in zorg en techniek
Binnen de techniek is een enigszins vergelijkbaar probleem zichtbaar. Ook daar bestaat een groot tekort aan personeel. Binnen Laundry Total werken monteurs met een opleiding in de elektrotechniek. Ongeveer 1,2 miljoen mensen hebben een technisch beroep. In een artikel van Werf& (6 februari 2018) lees ik dat er in het laatste kwartaal van vorig jaar 61 duizend vacatures waren. Dit is begin dit jaar al opgelopen naar 66 duizend. Ook in deze sector bestaat een groeiend tekort aan professionals. ICT staat overigens bovenaan met het aantal moeilijk vervulbare vacatures, techniek volgt op de voet en daarna de zorg.
Er moet ruimte zijn voor ontwikkelen en scholing, passende contracten, zijinstromers inzetten etc. Goed werkgeverschap is ook een wettelijke verplichting dat werkgevers zorgvuldig met medewerkers omgaan, medewerkers gelijk worden behandeld, besluiten worden gemotiveerd en de verwachtingen duidelijk zijn bijvoorbeeld. Maar daar lossen we het tekort nog niet volledig mee op.
How? Of moet er meer aandacht zijn voor de Why?
Bij alle inspanningen om het personeelstekort op te lossen zijn we sterk geneigd om te kijken naar “How”. Op welke wijze en met welke activiteiten, komen we goed in beeld om potentiële professionals te werven en te binden. Mijn bescheiden mening is dat er door de bank genomen minder aandacht is voor “Why”. De Why brengt ons terug bij de oorsprong van het bedrijf. De bezieling zou je kunnen zeggen. De Why verbindt in de context van de organisatie. Het verbindt uiteraard aan klanten en doelgroepen maar zeker ook intern, de professionals. Wát we doen is binnen Laundry Total niet zo onderscheidend van de rest van de leveranciers in Nederland. OK, we zijn totaalleverancier van alles dat met wassen te maken heeft, dat zie je nog niet veel terug bij andere leveranciers. Maar wát we doen blijft terug te vinden bij de verschillende concurrenten.
Kernwaarde: PASSIE
Eén van de kernwaarden van Laundry Total is Passie (Passie, Samen, Betrokken Dichtbij). Deze term kan ook al gauw te vluchtig worden ingezet. Maar daarin zit o.a. wel de Why van onze onderneming. Achter het woord passie zit het verhaal waarmee alles beginnen is, een startende ondernemer, Herman Harsevoort, die onder de hooizolder van zijn vader startte met de revisie van een industriële machine. De drive om de wasserij steeds zorgelozer en ongestoord haar werk te laten doen binnen de ideale wasserij voor deze klant.
Why = verbinden en boeien
Tegenwoordig heeft Herman ontbijtsessies met alle personeelsleden. Daarbij is aandacht voor de professionals die voor ons werkzaam zijn. Stuk voor stuk prachtige mensen. Geen functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek maar een ontspannen gesprek bij het ontbijt. Maar het is tegelijkertijd de kans om echt aandacht te hebben voor de Why van Laundry Total. Of het nu gaat om profit of non-profit. Wat mij betreft is dit een eenvoudig idee om een goed gesprek te blijven voeren met medewerkers. Stilstaan bij de Why is intern verbinden en extern boeien!
Berto Broeksema
(Berto is werkzaam als interimmanager in de zorg en als zorgadviseur / trainer voor Laundry Total)
Wilt u meer informatie hierover ontvangen? Neem dan heel eenvoudig contact met ons op.