Totaalleverancier
Wat maakt nou dat je een goede leverancier bent? Wanneer we nadenken over die vraag dan hebben we het over aspecten als; kennis van producten, betrouwbaarheid, prijs, kwaliteit, responstijd noem maar op. Er zijn veel bedrijven die zichzelf totaalleverancier noemen. Met de toevoeging van het woord “totaal” maken zij duidelijk dat ze een compleet pakket willen bieden. De toegevoegde waarde die hierin verondersteld wordt is vooral dat er een grote hoeveelheid producten verkrijgbaar is binnen een specifieke branche of productgroep. U hoeft als klant niet te shoppen langs verschillende leveranciers.
De klant van nu en de werkelijke klantbehoefte
De klant van nu wil dat er echt naar hem wordt geluisterd. Bedrijven maken steeds meer de beweging van Company centered naar Customer centered. De vraag van de klant is ook voortdurend onderhevig aan verandering. Dit vraagt om dynamische oplossingen. Meer dan voorheen vormt de klant het bestaansrecht van je organisatie. Toch wordt er nog vaak gedacht dat je meer klanten kunt vinden door producten te verbeteren, te verbreden of dienstverlening uit te breiden.
De werkelijke klantbehoefte is niet verbonden aan een dienst of product. Vaak beantwoord dat maar voor een deel aan de behoefte. De klant is niet langer de scheut die je moet voeden om tot het resultaat van een aankoop te komen. De klant kiest jouw plant uit een oerwoud aan gewassen. Het is de grote kunst om als leverancier aan te sluiten bij de werkelijke bedoeling. Zicht krijgen op deze bedoeling betekent verder kijken dan het topje van de ijsberg. Dat antwoord ligt veelal onder het wateroppervlak.
Laundry Total de totaalleverancier
Laundry Total is een totaalleverancier. Inmiddels hebben we een scala aan wasserijoplossingen, toebehoren en diensten ontwikkeld. Dit is inmiddels zelfs ondergebracht in verschillende divisies om onze klanten goed te begeleiden in de keuzemogelijkheden die er liggen en specialisatie te ontwikkelen binnen het bedrijf. Veel nieuwe productlijnen zijn opgezet omdat klanten hier om vroegen. Ik ben er telkens weer van onder de indruk wat een tijd, geld en energie gestoken wordt in nieuwe producten, financieringsoplossingen en diensten. Van daaruit wordt goed zichtbaar dat de vraag van de klant voortdurend in beweging is.
In het vorige blog “When digital becomes human" heb ik al het een en ander beschreven over écht luisteren naar je klanten en het groeiende belang van een goede klantrelatie. Natuurlijk, een goede klantrelatie hebben wij nodig om handel te bedrijven. Maar misschien is wel het meest van belang dat we onze klanten gebruiken om elke dag weer meer te leren over hun bedoeling. Wanneer er vertrouwen is in de klantrelatie wil men doorgaans graag informatie geven die van vitaal belang is om bij te stellen. Sterker nog, dat is leuk om te doen en geeft energie! Dan ontstaat sparren met elkaar om er samen wijzer van te worden.
Totale communicatie en blijven ontwikkelen met onze producten en diensten
Binnen de zorg kom ik regelmatig heb begrip ‘totale communicatie’ tegen. Dit begrip wordt gebruikt bij mensen met een verstandelijke beperking, mensen met afasie of dementie. Dit gaat over foto’s, pictogrammen en symbolen, verwijzers die de geschreven of gesproken taal moeten ondersteunen. Iemand die doof is heeft minder aan gesproken taal. Dan zijn gebaren helpend. Het is soms prachtig om te zien hoe bevrijdend het werkt voor iemand met autisme wanneer hij zich begrepen voelt wanneer een foto uitbeeldt waar hij mee zit. De creativiteit die achter deze wereld schuilgaat is prachtig.
Ja, wij willen als totaalleverancier voortdurend blijven ontwikkelen met onze producten en diensten. Maar misschien willen we ook wel een expert zijn in totale communicatie waarbij we voortdurend op zoek gaan met de klant wat zijn/haar bedoeling is. En weet u? Dat is leuk! Dan is niets ons gek genoeg. Dan rijden we graag een dag rond met klanten om te laten zien welke oplossingen andere klanten hebben gevonden. Dan nemen we ze graag mee naar onze washing experience om zaken uit te proberen en te ervaren. Dan maken we graag 3d tekeningen van de ideeën. Maar ook willen we een relatie waarbij vertrouwen ontstaat en er ruimte is om goed naar elkaar te luisteren. U bent van harte welkom om uw vragen met ons te verkennen. Het liefst horen we dat u er nog niet uit bent.
We willen geen producten en diensten leveren maar oplossingen!
Berto Broeksema is naast zijn werkzaamheden als manager in de zorg actief voor Laundry Total. Binnen Laundry Total is hij betrokken bij de ontwikkeling van concepten richting de non-profit sector. In een maandelijks artikel probeert hij een brug te slaan tussen de ontwikkelingen binnen wasserijtechniek, non-profitsector en actuele ontwikkelingen in de samenleving.
Wilt u meer informatie hierover ontvangen? Neem dan heel eenvoudig contact met ons op.