Over ontzorgen... je neus stoten... Samen
Gaat u maar zoeken op internet: Ontzorgen...
Het woord ontzorgen heeft een enorme vlucht genomen in de afgelopen jaren. Enkele jaren geleden bestond het nog niet. Er wordt wat ontzorgd in Nederland! Van communicatiebureaus tot administratiekantoren en automatiseerders, we ontzorgen erop los. Neem het zoekvenster van LinkedIn voor je en tik het woord ‘ontzorgen’ in. Het is verbazingwekkend hoeveel organisaties, maar ook medewerkers, dit woord hebben omarmt als een soort van vaste kernwaarde. In enkele gevallen wordt het woord gebruikt om de hoofdactiviteit van werkzaamheden te duiden.
Mensen meer zorgeloos maken
Is dat wel de oplossing? In het woord ontzorgen zit de intentie tot ‘helpen’ besloten. Anderen helpen lijkt meteen een nobel streven. Maar, wanneer we zaken overnemen van iemand die dat in de basis zelf kan wat is dan het effect? Wordt dan de hulpeloosheid niet groter? Helpen we wel echt wanneer we zaken van anderen overnemen? Resulteert dat niet vaak in een tijdelijk ontzorgt gevoel? Persoonlijk ben ik van mening dat het bijzonder goed is voor de mens om soms frustraties en missers tegen te komen. Wanneer we alle tegenslagen en missers willen voorkomen stopt ontwikkelen en leren volgens mij. In die zin is ontzorgen misschien soms wel het faciliteren van onvermogen.
In de wereld van de zorgverlening is ontzorgen ook behoorlijk ingeburgerd. Maar dan in termen van niet meer zorgen. Minder met professionals aan de slag. Goedkoper maker van hulp. We laten van alles doen door buren, mantelzorgers en familie. Maar leid dit tot een ontzorgde burger? Wanneer je een groot netwerk hebt maar geen hulp is voor jouw kwaal dan word je nog steeds aan je lot overgelaten. In die zin is het maar de vraag of het huidige zorgstelsel, waarbij meer verantwoordelijkheid bij het netwerk wordt neergelegd, succesvol is. Dus ook hier, is ontzorgen wel de oplossing?
De zoektocht
De klanten van Laundry Total kunnen bellen met een storing. Is het sturen van een monteur dan ontzorgen? U zult misschien reageren met een bevestigend antwoord want het is lastig en kost geld wanneer de techniek u in de steek laat binnen de wasserij. Monteurs zorgen ervoor dat de apparatuur weer draait. Maar was het niet beter geweest om een onderhoudscontract te sluiten dan alleen de storing te verhelpen?
Het is een beetje de zoektocht van de kwaliteit van leven of werken verbeteren zonder je eigen vermogen uit te schakelen. Preventie maar ook duurzame oplossingen die de langere termijn aankunnen. Je autonomie vergroten, maar daar ook van genieten.
Samen met de klant
Binnen Laundry Total zijn we ervan overtuigt dat ontzorgen niet op zichzelf kan staan. Het vraagt altijd om dialoog tussen ons en de klant. Onze klant goed kennen en de situatie waarin hij zich bevindt begint met actief uitvragen wat de wensen zijn en welke mogelijkheden en alternatieven er zijn op het gebied van product, financiering en service. Wij willen oplossingen bieden die passend zijn voor de specifieke situatie in de wasserij. Maar ook gebruik maken van de kennis en affiniteit bij de klant.
Ontzorgen is wat ons betreft geen éénrichtingsverkeer. Dat doen we vooral Samen met de klant.
Berto Broeksema is naast zijn werkzaamheden als manager in de zorg actief voor Laundry Total. Binnen Laundry Total is hij betrokken bij de ontwikkeling van concepten richting de non-profit sector. In een maandelijks artikel probeert hij een brug te slaan tussen de ontwikkelingen binnen wasserijtechniek, non-profitsector en actuele ontwikkelingen in de samenleving.