Goede voornemens
Inmiddels hoeven we geen handen meer te schudden en liggen de nieuwjaarsrecepties weer achter ons. De meest gehoorde vraag, in de afgelopen weken, is toch wel of je goede voornemens hebt. 80% van de Nederlanders start met goede voornemens. De vraag is of Januari de beste maand is om goede voornemens te starten. Ik lees zo hier en daar dat Augustus daar beter voor is. Na je vakantie ben je wat los van je routines, dit zou een betere basis zijn om veranderingen aan te brengen in je gewoontes.
Op zich is er niets mis mee om het gevoel te hebben dat je met een schone lei kunt beginnen in het nieuwe jaar. Ik vind het verbazingwekkend hoeveel tips er te lezen zijn over goed voornemens op internet. Zonder dat ik er een waardeoordeel over heb krijg ik wel de indruk dat veel goede voornemens en de bijbehorende tips veel van hetzelfde zijn. Daarom is het kennelijk ook mogelijk om top 10 lijstjes te maken. Het zijn inhoudelijk vaak ook voor de hand liggende zaken waar de voornemens zich op richten.
Klantbeleving
Binnen Laundry Total klonken ook de nodige voornemens en plannen gemaakt voor 2020. En ja, ook daar zitten tal van voor de hand liggende zaken tussen. Niks mis mee. Omzetdoelen, doelen om kosten te verlagen etc. etc. Maar zouden voornemens, binnen de organisatie, ook een diepere betekenis kunnen krijgen? Wat nou wanneer we bijvoorbeeld besluiten dat onze klanten zich veel meer gehoord en gezien gaan voelen door ons? Of dat ons voornemen is dat we bij elke klant het zelfinzicht van hun bedrijfsproces willen vergroten? Dit zijn voornemens op bestaansniveau (Remmerswaal).
Wanneer ik google op het woord ‘klantbeleving’ ontstaat enigszins hetzelfde als bij goede voornemens. Er worden regelmatig top 5 of top 10 lijstjes beschreven. Ook weer niets mis mee, laat dat duidelijk zijn. Luister actief, zorg voor tussenstapjes, wees transparant en eerlijk. Aan de andere zijde zijn ze er ook, zeg maar de meer negatieve beschrijvingen: Praat niet te veel, wil niet te snel scoren, gebruik geen vakjargon, ga zo maar door. Zowel de positief en de negatief geformuleerde goedbedoelde tips dragen toch ook mee dat ze voor de hand liggen. Menig ondernemer zal zich nu haasten door uit te spreken “ja deden mijn mensen die lijstjes maar eens!”. Dat snap ik.
Groeien in anders zijn
Zowel de goede voornemens als de klantbelevingstips zetten ons aan om iets anders te gaan doen. Als persoon maar ook binnen een organisatie zijn echte veranderingen niet alleen verbonden wat je doet of nalaat. Echte verandering is anders zijn, leven en werken vanuit een nieuwe overtuiging en waarden. Laundry Total heeft zich voorgenomen om te groeien het komende jaar. Jazeker ook qua marktaandeel maar vooral te groeien in anders zijn. De apparatuur en hulpmiddelen voor de wasserij zullen niet veel veranderen. Ja, we hebben uitstekende apparatuur en oplossingen van topmerken. Maar dat bieden concullegae ook.
We willen graag anders zijn door onze producten en diensten niet voorop te stellen maar de aansluiting op onze klanten. Daarom wensen we u Samen met onszelf een goed 2020 toe!
Berto Broeksema is naast zijn werkzaamheden als manager in de zorg actief voor Laundry Total. Binnen Laundry Total is hij betrokken bij de ontwikkeling van concepten richting de non-profit sector. In een maandelijks artikel probeert hij een brug te slaan tussen de ontwikkelingen binnen wasserijtechniek, non-profitsector en actuele ontwikkelingen in de samenleving.