Een blog geschreven door collega Berto Broeksema. Veranderingen in de zorg, nieuwe ontwikkelingen, alles gaat door en dat biedt ook hele mooie kansen.
Het verschil maken
De zorg is de laatste jaren fors veranderd. Met deze opmerking zullen de meeste lezers meteen denken aan bezuinigingen. Daar gaan we het echter niet over hebben. Wij denken namelijk dat het huidige tijdperk prachtige kansen met zich meebrengt om het anders te gaan doen. Want dat, anders denken of out off the box denken, is onmisbaar. Creatief nadenken hoe je van de nood een deugd kunt maken. Een win-win situatie proberen te bereiken. Maar, misschien moeten we nog een slag dieper gaan dan out off the box- en omdenken. Iedere zorginstelling wil het beste voor cliënten. Maar, staan we open voor dieperliggende kansen? Sterker nog, wanneer we de problemen die we tegenkomen kunnen omzetten naar activiteiten die zingeving meebrengen voor cliënten, maken we een slag. Dan maak je het verschil!
Wassen is niet de corebusiness van zorginstelling
Kleding wassen is niet de corebusiness van zorginstellingen. Zo zult u de bewassing van kleding niet gauw aantreffen tijdens de presentatie van de jaarplannen richting 2018. Toch is mijn ervaring dat cliënten en verwanten vaak gefrustreerd zijn doordat persoonlijke kleding verwassen, vermist of gekrompen is. Vaak mist echte aandacht voor dit thema. Overigens zijn er zorginstellingen die er serieus werk van maken en zo de zorg voor textiel en linnen naar een hoger plan weten te brengen.
Deze week kwam een cliënt naar me toe, net terug van zijn werk. Hij werkt op een houtgroep en heeft me uitgebreid bijgepraat hoe goed hij met een beugelzaag (!) korte metten kan maken met pallets. Dit hout wordt vervolgens verkocht. De trots en passie waarmee hij sprak over zijn werk deed mij met schaamte ontdekken dat wij bij Laundry Total de niet-europallets meestal bij het afval zetten. Dit heeft niets met kleding wassen te maken…. Ik kom er zo op terug.
Zinvolle werkzaamheden en activiteiten voor cliënten
Wij mensen zijn van nature reactief. Wanneer het regent stijgt de omzet van paraplu’s want iedereen vindt het onprettig om nat te worden. Dit mechanisme neemt toe naarmate we drukker worden… en wie is dat niet? Binnen de zorginstelling komen we vergelijkbare problemen tegen. Wanneer de wasmachine staakt bellen we de servicedienst van een plaatselijke witgoedhandelaar. Hij vervangt een lager en de dagelijkse stroom aan wasgoed kan weer worden gewassen. Cliënten hebben zinvolle werkzaamheden en activiteiten nodig. Zo lang als ik in de zorg rondloop zijn er houtgroepen waar cliënten zagen. Maar, juist door stil te staan bij die “kleine” dagelijkse problemen en de “kleine” mogelijkheden zouden wel eens de mooiste oplossingen naar voren kunnen komen. Daarvoor moet je wel even stilstaan en goed om ons heen kijken…ook een uitdaging.
Wassen van kleding geen hoofdtaak
Na deze mijmeringen even terug naar aarde en dus ook naar het wassen van kleding. Die wasmachine, die ging niet voor niets defect. Veelal wordt een huishoudelijke oplossing ingezet die belast wordt met een forse hoeveelheid was die professionele of zelfs industriële kwaliteit vraagt. De vraag is dus of een duurzame oplossing is gekozen. De medewerker die deze wasmachine dagelijks moet bedienen is tijdens deze activiteit veelal in zijn hoofd bezig met de cliënten. Terwijl deze medewerker de wasmachine vol stopt bedenkt hij een strategie waarmee hij het gedrag van 1 van de cliënten zou kunnen beïnvloeden. De vraag is of dit de was-sortering ten goede komt.Maar wat als we nu eens.......
Maar…. Wat als we…
- De werkmentaliteit van die cliënt inzetten. Ja, die cliënt die met een beugelzaag pallets in mootjes zaagt. Ik kan me zijn trotse gezicht wel voorstellen wanneer de stapel schone was klaar staat. Hij heeft vast ideeën over de was sortering.
- Mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt worden betrokken bij dit proces. Mensen die zich waardevol gaan voelen door ondersteuning te bieden aan mensen met een beperking.
- De wasserij ook toegankelijk maken voor buurtbewoners.
- Apparatuur zo inrichten dat geautomatiseerd is wat nodig is en handmatige werkzaamheden vooral het beste uit de mensen halen.
- Ok, nog eentje dan… Stel nou eens dat het goed bij de exploitatie van de zorginstelling past om geen eigenaar te worden van de machines....
Dan zou er wel eens een Co-Creatie kunnen ontstaan waarbij de belangen van de zorginstelling, cliënten en anderen bij elkaar komen: een Co-Creatie op bestaansniveau!
Laundry Total verkoopt geen paraplu’s. Maar goed, dat wist u al. Wij verkopen in het geringste geval een oplossing en streven graag naar meer. Een oplossing die met zingeving te maken heeft.
Wij denken u graag met u mee! Samen maken we het verschil! Dus neem gerust contact met ons op om hier eens verder over te praten.
Berto Broeksema, Laundry Total, Gramsbergen 04-12-2017