Aanbesteden binnen de zorg, welk belang dienen we?
Vanaf 1 januari 2015 krijgen heel veel mensen hun zorg niet meer uit de AWBZ maar vanuit andere wetten: de WMO, Zorgverzekeringswet of Jeugdwet.
Gemeenten hebben een resultaatverplichting binnen de zorg. Zij dienen beleid te maken om mensen te ondersteunen die dat zelf (gedeeltelijk) niet kunnen. Gemeenten kunnen de uitvoering laten uitvoeren door “derden”. Anders geformuleerd kopen zij de zorg in bij zorgaanbieders. Binnen de wereld van de zorg kwam een geheel nieuwe ontwikkeling op hen af: aanbestedingen.
Binnen de commerciële sector zijn we hier uiteraard al langer bekend mee. Daar waar de overheid Wasserijtechniek wil aanschaffen doen wij mee met de aanbesteding. Uit ervaring weten we hoeveel werk dit met zich mee brengt. Het zijn in de praktijk behoorlijke wedlopen tegen de tijd. Puntenstelsels, tal van vragen, regels over de hoeveelheid tekst, kaders met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen, noem maar op.
Binnen de zorgsector zijn Tenderned, Negometrix of bijvoorbeeld de aanbestedingskalender inmiddels dagelijkse kost geworden. Accountmanagers en bestuurders binnen de zorg breken hun hoofd over de administratieve druk en de deadlines die gehaald moeten worden. Zowel gemeentepartijen als zorgaanbieder verenigen zich in combinaties om meer platform te krijgen.
Met al deze ontwikkelingen komen er diverse vragen op. Met marktwerking in de zorg is het streven ook om de zorg goedkoper te maken. Maar is dat gelukt?
Er zijn tal van nieuwe functionarissen bijgekomen, bij de gemeente maar ook bij zorgaanbieders. Dus, extra kosten. Maar ook juridisch gedoe en veel administratieve lasten. Hugo de Jonge erkent dit zelf ook en heeft ondersteuning aangekondigd bij het inkoopproces.
Maar! Welk belang dienen we nu eigenlijk met elkaar?
Een grote wasserij in Europa deed recent een uitgebreid aanbestedingstraject voor de inrichting van een grote wasserij. Leidende principes waren: de goedkoopste, de meest innovatieve hightech en het liefst zaken doen met grote fabrikanten. Het resultaat is een oogverblindende wasserij, zo mooi. Maar! Ook hier, welk belang is nu gediend? Deze State Off The Art wasserij heeft een heel groot probleem: de was wordt niet schoon. Verschillende leveranciers hebben hun deeloplossing gebracht, maar de samenhang ontbreekt.
Hoe is dit binnen de zorg? Hoe zorgen we ervoor met aanbestedingen en inkoopcombinaties dat we de klant niet uit het oog verliezen? Is het belang gediend van de burger die zorg nodig heeft? En.. zouden zorgleveranciers nog meer partners van elkaar kunnen worden om het belang van de cliënt nog beter te dienen?
Laundry Total is totaalleverancier. Om dit te kunnen realiseren gaan we vergaande samenwerking aan met verschillende leveranciers met uiteenlopende kennis en expertise. Dit noemen we onze partners. Partners die elkaar benutten in de specifieke kracht. Het gaat ons niet om de apparatuur of bijbehorende producten. Wij willen het resultaat bereiken: schone was! Dat vinden wij belangrijk: Samen. We werken graag met de zorgsector aan een oplossing die past bij die organisatie, samen met onze partners. Samen creëren we de ideale wasserij.
Berto Broeksema